سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
اسفند 1387 - گروه کوهنوردی واسکی ذوب آهن اصفهان
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گروه کوهنوردی واسکی ذوب آهن اصفهان
قالب وبلاگ

جزیره قشم با وسعت حدود1500 کیلومتر مربع از 22کشور جهان بزرگتر و بزرگترین جزیره کشور عزیزمان ایران همیشه جاوید است . همچنین قشم بزرگترین جزیره غیر مستقل دنیا نیز به حساب می آید . عکس هوایی از این جزیره ، شکل آنرا شبیه یک نهنگ و یا دلفین ، آرمیده در تنگه هرمز به ذهن میاورد .این جزیره از شمال به شهر بندر عباس ،‌‌از شمال خاوری به جزیره هرمز ، از خاور به جزیره لارک ، از جنوب به جزیره هنگام و از جنوب باختری به جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی محدود میگردد . طول جزیره از بندر قشم تا بندر با سعیدو در انتهای جزیره ، در منابع مختلف بین 100تا 130 کیلومتر تخمین زده شده است ولی بیشتر روی طول 115 تا120 کیلومتر تکیه شده است . عرض جزیره نیز در نقاط مختلف متفاوت بوده و به سه عرض کم (بین طبل و سلخ) ، زیاد (بین لافت کهنه و شیب دراز ) و متوسط در منطقه اسکان تقسیم بندی میشود . با این وجود عرض متوسط جزیره قشم 11 کیلومتر است . جمعیت کل جزیره قشم بالغ بر 98800 نفر میباشد . فاصله شهر قشم از بندر عباس 22کیلومتر و نزدیکترین نقطه از جزیره به ایران 8/1 کیلومتر در حدفاصل بندر لافت و روستای پهل از توابع بندر خمیر است .از جمله نقاط دیدنی قشم میتوان به غار نمکی .جنگل حرا . غارهای خربس ،زیارتگاه شاه شهید ، دره ستاره ها  دره چاهکوه ،  بام قشم ،  شیب دراز ، قلعه پرتغالیها ،  مجموعه تاریخی فرهنگی بندر لافت  و جزیره ناز را اشاره کرد    

غار نمکی در گنبد نمکدان واقع شده در این گنبد 7غار نمکی وجود دارد . که یکی از آنها طولانی ترین غار نمکی دنیا میباشد  نمکهای داخل غار حدود 570 میلیون سال عمر دارند . غارهای نمکی در گنبدهای نمکی در اثر انحلال نمک در آب بوجود می آیند . برای رسیدن به غارها باید از روستای سلخ عبور کرده و بعد از طی مسیری حدود 10کیلومتر جاده خاکی و گذر از چند پاسگاه نیروی انتظامی در سمت راست جاده به کارگاه شن و ماسه میرسیم.                                                                                                                                            
            از طبیعت چیزی به یادگار نبریم جز عکس و چیزی به یادگار نگذاریم جز رد پا.

طو لانی ترین این غارها : برای ورود به غار باید مسیری حدود 30 متر را که با نور بیرون نیز روشن است به صورت خمیده از داخل رود عبور کرد  آب رود دمای حدود 20 درجه سانتیگراد دارد و بسیار آرام است  غار داری یک دریاچه به عمق حدود 1متر در فاصله 160متری از دهانه میباشد دهانه غار رو به جنوب است . پیش از این تصور میشد که غار نمکی سدام در فلسطین اشغالی در کنار بحرالمیت با طول 5685 متر طولانی ترین غار نمکی جهان است . بررسی غار قشم از سال 1997 توسط رئیس بخش زمین شناسی دانشگاه شیراز و دکتر پرژی بوروتانز آغاز شد و در نهایت در سال 84 با کشف مسیرهای غار نمکی قشم ، این غار با طول 6580 متر طولانی ترین غار نمکی دنیا شناخته شد . به روایتی عمر غار که با کربن 14 اندازه گیری شده حدود 8000-9000 سال میباشد . غار اولیه در عمق بیشتری بود که با افزایش آب خلیج فارس در زیر آب فرو رفته و با رسوبات پرشد که عمر آن حدود 10000 سال بوده .                                                                          

 

                                                                                              

 

 

 

 

 

 

 


[ دوشنبه 87/12/12 ] [ 10:37 صبح ] [ محمود قاسمی ] [ نظر ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

کوه ها فرصتی برای گریز انسانها از تمدن و فراهم شدن فرصتی برای آزمودن اعصاب ، مهارتها ، هشیاری ذهن و اراده راسخ است .
موضوعات وب
امکانات وب


بازدید امروز: 18
بازدید دیروز: 10
کل بازدیدها: 217860